Van controle naar control | Van hindsight naar foresight!

17-04-2019

Mijn vorige blog ging over uw kansen om in control te komen en te blijven. Dit door niet te blijven hangen in uw huidige situatie, maar juist door proactief de kansen en mogelijkheden van uw automatiseringsomgeving in kaart te brengen. Het doel was om deze automatiseringsomgeving samen met de bestaande werkprocessen te toetsen aan de risico’s die de organisatie loopt op het niet halen van voorgenomen doelen. Na het op orde brengen van deze basis, is het tijd om direct door te pakken naar het beheersen van de nieuwe situatie. Een gezamenlijke uitdaging voor het managementteam, de proceseigenaren en de control-afdeling!

Kom in control, kruip achter het stuur!

“Hoe dan?” Dat hoor ik u vragen: “als het zo simpel is, waarom doen we het nu dan al niet?“ Nu, de oplossing is simpel, de implementatie vergt wat meer tijd. Maar onmogelijk is dit zeker niet. Het start met gezond boerenverstand en ‘klein’ beginnen door het beantwoorden van de volgende vraag: Wat zijn de kritische prestatie-indicatoren of succesfactoren waarop gestuurd moet worden? Hier ligt in mijn optiek een belangrijke rol voor de afdeling ‘control’. Meestal ligt bij deze afdeling de nadruk op het controleren van de financiële mutaties – de output – uit de verschillende processen – het zogenaamde hindsight!. Dit kan over het algemeen beperkt worden tot het hoogst noodzakelijke: Immers, wat geweest is, kan niet bijgestuurd worden. Hiervoor in de plaats kan de organisatie zich beter richten op de toekomst: Hoe bereikt u uw doelen, heeft u grip op uw risico’s en benut u uw kansen optimaal?

Stopt u dan zelfs helemaal met het toetsen van – de output van – uw processen? Nee, dat zeker niet, alleen bedraagt dit slechts een fractie van het huidige niveau van uw interne controle. Vergelijk het met het besturen van een auto. De binnenspiegel is toch ook slechts een fractie van het beeld dat u heeft vanachter het stuur. Kijk vooruit. Zorg voor adequate KPI’s en vertaal deze naar een dashboard als onderdeel van uw management- en stuurinformatie. “En hoe pak ik dit aan?”, hoor ik u denken. Dat is eenvoudig: start gewoon! Moet het dan in één keer goed: Nee! Laat het proces tot verbetering een vast onderdeel zijn van de procesvoering van uw organisatie. Uiteindelijk is elke stap die u zet ter verbetering er al één meer dan de positie waar u zich op dit moment op bevindt.

Op deze wijze realiseert u toegevoegde waarde voor uw organisatie! Van een interne controleur in uw organisatie naar een control-adviseur! Dit vraagt niet alleen om een verschuiving van de focus van de werkzaamheden, maar ook om andere competenties van uw medewerkers!

Meer weten?

JE Consultancy helpt u graag bij het optimaliseren van uw bedrijfsvoering! Dit realiseren wij doordat wij medewerkers inzetten die gepokt en gemazeld zijn op het gebied van planning & control, administratieve organisatie en interne beheersing én ervaring hebben met het optimaliseren en verder ontwikkelen van de P&C-cyclus en haar producten.

Bent u geïnteresseerd of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Harold Maas via 088 – 126 44 00 of mail naar harold.maas@jeconsultancy.nl om de mogelijkheden te bespreken.