Lucienne vertelt: “De mensen maken het werk zo dynamisch”
- Interview
- 8 maart 2024
Lucienne Rob begon in 2002 bij JE en is daardoor al jaren een vertrouwd gezicht voor onze consultants en klanten. Als HR-manager houdt ze zich veel bezig met onze mensen, maar dat is lang niet alles! In dit artikel vertelt Lucienne meer over haar werk bij JE.
Iedere dag is anders
Van een regiokantoor opzetten tot scrummen met het salesteam en het aanspreken van potentiële collega’s door middel van een interactieve app. Lucienne haar werkzaamheden lopen uiteen.
Lucienne: "Ik begon bij JE om structuur te brengen binnen het bedrijf. Inmiddels neemt officemanager Angelina dit waar en is mijn functie als HR-manager veel omvattender geworden. Dat past ook heel goed bij mij. Ik wil niet alleen maar achter mijn bureau zitten, maar ook onderweg zijn en naar de mensen toe kunnen gaan. En omdat je met mensen werkt, gebeurt er altijd wel wat. Dat maakt het werk heel dynamisch."
Consultants aanspreken
In veel branches is er meer vraag naar personeel dan aanbod. Ook in onze branche is er veel vraag naar goede consultants. Maar hoe spreek je hen aan?
Lucienne: "Onze recruiter Iris benadert potentiële kandidaten persoonlijk via LinkedIn, maar wij willen verder gaan dan dat. Wat valt op en waar worden potentiële collega’s blij van? Daarom ontwikkelden wij een app waarin de kandidaat interactief kennis maakt met JE. Een heel leuk platform waar we veel positieve reacties op krijgen."
Een persoonlijke touch
Lucienne: "Tegelijkertijd past de persoonlijke benadering van deze app ook heel goed bij JE als bedrijf. Er hangt namelijk een heel fijne, gezellige sfeer binnen het team. Dat merk je tijdens de bijkletsmomentjes onderling en tijdens de evenementen wanneer we weer bij elkaar komen. Het voelt een beetje als een grote familie, die persoonlijke touch vinden wij heel belangrijk. Dat maakt JE ook echt JE."
'Het pad' van de consultants
Bij die persoonlijke touch hoort ook het contact met de medewerkers. We vinden het heel belangrijk dat zij blij zijn en houden dit nauwlettend in de gaten. Zo krijgen zij de ruimte om hun wensen uit te spreken en een eigen pad te kiezen.
Lucienne: "Als consultant hoef je niet in alle disciplines specialist te zijn, dat kan ook niet. Welke richting de consultants kiezen, is aan hen. Tijdens opdrachten lopen de consultants tegen verschillende mogelijkheden aan. Hiervan kunnen zij zelf zeggen: ‘hier wil ik iets meer mee doen!’ Als zij die mogelijkheden zien én aanpakken, creëren zij als het ware hun eigen pad. Die persoonlijke ontwikkeling is erg belangrijk. Vervolgens kan de consultant breder ingezet worden, waardoor dit weer nieuwe mogelijkheden op zijn of haar pad brengt om door te groeien."
Samen zorgen voor kwaliteit
Juist door de persoonlijke ontwikkeling van onze consultants, kunnen wij de kwaliteit leveren die de klant van ons verwacht.
“Wanneer een klant bij ons aanklopt, verwacht hij kwaliteitconsultants. Er wordt door de klant dan ook echt naar je geluisterd. Heb je jouw taak volbracht en zie je geen uitdaging meer in jouw opdracht? Dan is het tijd om bij de volgende klant aan de slag te gaan. Zo zorg je ervoor dat je niet ‘vast groeit’ in een organisatie en dat je ergens anders weer het verschil maakt. Je moet het als consultant dan wel leuk vinden om af en toe opnieuw te beginnen en bij verschillende gemeentes aan de slag te gaan."
Waarmee de consultant vervolgens aan de slag gaat, verzint Lucienne natuurlijk niet zelf.
"Ik heb regelmatig overleg met de accountmanagers om ervoor te zorgen dat de consultants het naar hun zin hebben én houden. De accountmanagers gaan hier vervolgens mee aan de slag. Ik vind het erg leuk om daarin mee te denken!"